فروشگاه های سیار ، کمپر ، تریلر

بیش از نیم قرن تجربه در صنعت کاربری سازی

فروشگاه های سیار ، کمپر ، تریلر

بیش از نیم قرن تجربه در صنعت کاربری سازی

امروزه طیف بسیار وسیعی از انواع کفپوش های چوبی و کفپوش هایی که طرح و ظاهر چوبی دارند در بازار موجود است که این تنوع زیاد فرآیند انتخاب و تصمیم گیری را دشوار می سازد. در این مطلب سعی کرده ایم اطلاعات کاربردی مورد نیازتان را به زبانی ساده در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید.

گام اول-  پیش از انتخاب کفپوش باید این نکات را در نظر داشته باشید:

  •  تعیین کنید که چقدر می خواهید هزینه کنید.

  •  میزان رطوبت در فضای مورد نظرتان چقدر است یا به عبارتی آیا قرار است کفپوش در محیطی مرطوب نصب شود؟

  •  قرار است از این کفپوش برای چه فضایی(با چه کاربری ای) استفاده کنید؟ میزان رفت و آمد، احتمال آسیب دیدن، سقوط اجسام و ریختن مایعات و عوامل تاثیر گذار دیگر را بررسی کنید.

  •  سطح مورد نظرتان تا چه حد در معرض نور مستقیم آفتاب است؟

  •  به روش های نگهداری و امکان تعمیر کفپوش فکر کنید و آن ها را در گزینه های مورد نظرتان را بررسی کنید.

گام دوم- با انواع کفپوش های موجود در بازار آشنا شوید:

 پارکت

پارکت به کفپوشی گفته می شود که از چوب طبیعی درختان ساخته می شود و بسته به نوع درختی که چوب از آن تهیه می شود، انواع مختلفی دارد. پارکت را به کف می چسبانند، سپس با ساب زدن سطح آن را صاف و صیقلی می کنند. در آخر سطح آن را لاک می زنند تا یکدست و براق شود. عمل ساب زدن و سپس لاک زدن باید هر چند سال یک بار تکرار شود، چرا که ممکن است سطح پارکت پس از مدتی آسیب ببیند ویا جلای اولیه اش را از دست بدهد. قیمت و کیفیت پارکت بستگی به نوع چوبی که از آن ساخته شده است دارد. این کفپوش برای پوشاندن کف اتاق پذیرایی، نشیمن و پله ها بسیار مناسب است.

مزایا و معایب

 پارکت از انواع کفپوش چوبی است با همه ی سبک های دکوراسیون سازگار است، بسیار لوکس است و زیبایی کم نظیری دارد؛ علاوه بر این سطح آن نسبت به سرامیک نرم تر و راحت تر است. طول عمری بالا دارد و بسیار با دوام است. این کفپوش قابل تعمیر است و می توان با ساب زدن، آسیب و خش های آن را از بین برد و در نهایت با واکس زدن ظاهر اولیه را به آن بخشید. جالب است بدانید اگر روزی قصد فروش منزلتان را داشته باشید، داشتن کفپوش پارکت یک امتیاز برای خانه ی شما در قیمت گذاری به حساب می آید!

 سطح پارکت با سقوط یا برخورد اجسام نوک تیز، به آسانی آسیب می بیند. باید به طور مرتب سطح آن را جارو بزنید و تمیز نگه دارید چرا که گرد و خاک روی سطح، ممکن است موجب ساییدگی آن شوند. اگر پارکت طی زمانی طولانی در معرض تابش مستقیم آفتاب باشد، ممکن است رنگ طبیعی خود را از دست بدهد و یا سطح آن به آرامی محو شود. پارکت مقاومت کمی در برابر رطوبت دارد. به همین دلیل نباید اجازه دهید سطح آن خیس و مرطوب بماند؛ رطوبتی که از کف یا زمین نفوذ می کند هم می تواند به پارکت آسیب بزند. بنابراین در اقلیمی مرطوب زندگی می کنید، در انتخاب نوع پارکت و به کارگیری تمهیدات لازم برای نصب و نگهداری آن، دقت بیشتری به خرج دهید.

 

 لمینیت

لمینیت از انواع کفپوش چوبی است که از جنس الیاف چوب فشرده می باشد و مانند پارکت مستقیماً از چوب درختان ساخته نمی شود. سطح خارجی آن روکشی است که تصویر نقش و نگارهای چوب طبیعی بر روی آن چاپ شده است. لمینیت از طریق اتصالات فاق و زبانه، بدون اینکه به کف چسبانده شود نصب می شود.

مزایا و معایب

+ لمینیت تنوع بسیار زیادی در طرح و رنگ دارد. از آن جایی که این کفپوش ها به زمین چسبانده نمی شوند روی هر سطحی (مانند سنگ یا سرامیک) به آسانی نصب می شوند. همچنین در صورت نقل مکان می توانید آن ها را جدا کنید و مجددا در مکانی دیگر مورد استفاده قرار دهید. بنابراین لمینیت گزینه ی مناسبی برای اجاره نشین ها است.

 لمینیت نسبت به پارکت مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد، با این حال گزینه ی مناسبی برای فضاهای مرطوب مانند سرویس بهداشتی نیست.

در یکی از مطالب پیشین سایت در باره ی کفپوش لمینیت و ویژگی های آن به طور مفصل توضیح دادیم. برای آشنایی بیشتر با این کفپوش، پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را مطالعه کنید.

 پی وی سی (وینیل)

کفپوش های طرح چوب PVC(پلاستیک فشرده) در ضخامت ها و رنگ های مختلف و به صورت تایل و رول در بازار موجود هستند. برای نصب این کفپوش ها از چسب صنعتی استفاده می شود. این نوع کفپوش معمولا در آشپزخانه ها و سرویس بهداشتی که کف آن ها بیشتر خیس می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب

+ این کفپوش ها قابل شست وشو هستند و بر روی هر سطح صافی به راحتی و با سرعت بالا نصب می شوند، علاوه بر این نسبت به پارکت و لمینیت ضخامت کمتری دارند. نگهداری از آن ها آسان است، نیاز به واکس زدن ندارند و به آسانی تمیز می شوند. پی وی سی طول عمر بالایی دارد و بسیار مقرون به صرفه است. علاوه بر این کفپوش مناسبی برای محیط های مرطوب است. این کفپوش ها امروزه تنوع خوبی در طرح و رنگ دارند.

 پی وی سی کیفیت ظاهری پارکت یا لمینیت را ندارد. این کفپوش با چسب به زمین متصل می شود، بنابراین برای تعمیرات چاره ای جز تعویض آن ندارید.  همچنین کف زیرین خود را خراب می کند و برخلاف لمینیت قابلیت کندن و نصب مجدد در فضایی دیگر را ندارد. یکی از مشکلات این محصول مقاومت کم آن در برابر پارگی و خراش است؛ البته در تولیدات جدید این مساله تا حدی حل شده است.

 

 لینولئوم (مشمع)

لینولئوم از دیگر انواع کفپوش چوبی است که با طرح چوب نیز تولید می شود. این کفپوش از مواد کاملا طبیعی مثل روغن بزرک و فرآورده های چوبی ساخته می شود. لینولئوم به صورت رولی و تایلی در بازار موجود است وکفپوش مناسبی برای استفاده در آشپزخانه به حساب می آید.

مزایا و معایب

+ این کفپوش سطح نرم و راحتی را زیر پا ایجاد می کند به به آسانی تمیز می شود. علاوه بر این با دوام است و طول عمر بالایی دارد. همانطور که گفته شد لینولئوم از مواد طبیعی ساخته شده است، بنابراین مصالحی سازگار با محیط زیست است و هوای داخلی خانه را از طریق تولید گازهای شیمیایی آلوده نمی کند.

 میزان مقاومت و دوام آن در برابر ضربه و خراشیده شدن بستگی به نوع آن دارد و از محصولی به محصول دیگر متفاوت است. سطح لینولئوم هر ساله احتیاج به جلا دادن و واکس زدن دارد. تماس زیاد با رطوبت می تواند به این کفپوش آسیب بزند، به همین دلیل گزینه ی مناسبی برای پوشش کف سرویس بهداشتی نیست.

 

بامبو

+ بامبو ظاهری شبیه به چوب دارد اما نسبت به سایر انواع کفپوش چوبی مقرون به صرفه تر است. علاوه بر این گیاه بامبو به سرعت رشد می کند؛ بنابراین این کفپوش مصالحی تجدید پذیر به حساب می آید و استفاده از آن به جای چوب می تواند از قطع درختان جلوگیری کند. بامبو بسیار بادوام و مقاوم است و نسبت به چوب سطح راحت تری را زیر پا ایجاد می کند.

  بامبو نسبت به مصالح دیگر مقاومت کمتری در مقابل رطوبت دارد و در آب و هوا یا فضاهایی که رطوبت بالایی دارند ممکن است پیچ و تاب بخورد. همچنین تنوع رنگ ها و طرح های آن نسبت به چوب محدودتر است. بامبو در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب آسیب پذیر است و ممکن است پس از مدتی تغییر رنگ دهد.

 

 

 

چوب پنبه

+ چوب پنبه مانند بامبو مصالحی سازگار با محیط زیست است چرا که از پوسته ی درختان ساخته می شود. این کفپوش سطح نسبتا نرم و انعطاف پذیری دارد. همچنین در مقابل کپک، فاسد شدن، آفات و قارچ مقاوم است. چوب پنبه تا حدی عایق صوتی و حرارتی است، سطح آن دارای بافت است و در مقابل رطوبت مقاوم است.

 چوب پنبه به آسانی آسیب می بیند، بنابراین جارو کشیدن و به کار بردن لایه ی محافظ برای نگهداری از آن ضروری است. (برای جلوگیری از خش دار شدن سطح آن می توانید از واکس های طبیعی یا لایه های محافظ «پلی اورتان» استفاده کنید.)

 

 

ترمو وود

ترمووود یا چوب ترمو به چوب هایی گفته می شود که با طی یک فرآیند مشخص، عمده ی خصوصیات منفی چوب را از دست می دهند. از برخی از انواع ترمووود به عنوان کفپوش استفاده می شود.  این کفپوش ها علاوه بر فضاهای داخلی خانه، در فضاهای باز و نیمه باز (مانند تراس) نیز قابل استفاده هستند.

مزایا و معایب

+ ترمووود بافت خالص و یکنواختی دارد و در برابر پوسیدگی، حمله حشرات و رطوبت مقاوم است؛ علاوه بر این طول عمری چند برابر چوب معمولی دارد و یک عایق حرارتی بسیار مناسب به حساب می آید.

_ ترمووود گران تر از گزینه های دیگر است.

 

 

سرامیک طرح چوب

کفپوش های سرامیکی را می توانید در تمام اتاق ها مانند آشپزخانه، حمام، پذیرایی، نشیمن و اتاق خواب به کار ببرید.

مزایا و معایب

+ این مصالح قدیمی در مقابل رطوبت، لکه و خش بسیار مقاوم است و در طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی تولید می شود.

– سرامیک با طرح چوب، کیفیت و زیبایی ظاهری سایر مصالح را ندارد. در اثر اصابت ضربه ترک بر می دارد و دوغاب آن به طور مداوم احتیاج به نظافت دارد. سرامیک ها نسبتاً گران قیمت هستند و نصب آن ها دشوار است. سطح سرامیک لغزنده است. همچنین سخت تر و سردتر از گزینه های دیگر می باشد، بنابراین ممکن است در زمستان حس خوشایندی زیرپا ایجاد نکند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی